2013. július 13., szombat

Szilágyi kutatás Konklúziók (14)



Konklúziók

A kérdőív 26 kérdésére adott válaszok többségükben megfeleltek a vizsgálat kezdeti hipotéziseinek.  Vagyis a feldolgozott adatok  szerint a vizsgált minta szexuális attitüdei jelentős ismerethiányról és előítéletekről, a hagyományos szexuáltabu gyengülő, de még elég erős hatásáról tanúskodnak.
Különösen érzékelhető ez a szexuális kommunikáció  fejletlenségében;  abban, hogy sokan (a kérdezettek közel fele) még a partnerükkel is nehezen tudnak őszintén és gátlásoktól mentesen beszélni a szexualitásról.  (Bár ennek jelentőségét a többségük elismeri, hiszen vannak szexuális-partnerkapcsolati problémái.) 
Az egyik alapvető attitüd-probléma, hogy a kérdezettek mintegy kétharmada az emberi szexuális viselkedést ösztönösnek, velünk születettnek  tartja;  így a tanulás szerepe bizonytalan és elhanyagolható.  Vagyis nem kell tanulni, jön magától;  csak a körülményekre kell ügyelni.  Akik viszont mégis tanulandónak tartják, azok nagyon hiányolják a tanácsadásokat és tanfolyamokat  
Másik, problematikus attitüd, amely a nemi életet elválaszthatatlannak tartja a szerelemtől.  Ez a romantikus illúzió már csak a válaszolók kb. egyharmadára volt jellemző, s inkább a nőkre, mint a férfiakra.  A válaszolók közel fele viszont felismerte, hogy „szerelem nélkül is örömet és kielégülést jelenthet”.  Sőt, közel háromnegyede azt is, hogy a rendszeres szexuális kielégülés „a párkapcsolatok egyik alappillére.”  Az erotikus igényszint tehát mindkét nemnél elég magasnak tűnik.
Ugyanakkor egészen korszerűnek tűnik a maszturbációval kapcsolatos attitüd is, amennyiben a túlnyomó többség szerint ez „mindkét nemnél és bármikor természetes módja a nemi életnek.”  Azt ugyan csak egyharmaduk ismeri el, hogy lányoknál ez „elősegítheti az orgazmuskészség kialakulását;  teljes elutasítás vagy korlátozás azonban csak a minta néhány százalékánál fordul elő.
Egy másik alap-attitüd a közösülések (vagyis a hagyományos értelemben vett „nemi élet” tizenéves kori megkezdésének elfogadásában meglepően liberálisnak mutatkozik: a válaszolók mintegy kétharmada  „alapos felkészültség, biztonságos fogamzásgátlás esetén” nem ellenezné ezt.  Könnyen lehet azonban, hogy az alapos felkészültségen csak a fogamzásgátlást értik, s így túlzottan leegyszerűsítik a feltételeket.  Az is kissé kétértelmű, s megint a szerelem illúziójára utal, amit kb. 40%-uk hangsúlyoz: „Csak kölcsönös szerelem esetén, ha mindketten igénylik”  Más vizsgálatokból tudjuk, hogy a szerelemre hivatkozás sokféle más érdeket takarhat.
Ehhez kapcsolódik a közösüléstől eltérő szeretkezési módok elfogadásának vagy elutasításának attitüdje.  Nem igazolódott az a hipotézis, amely szerint a petting különböző formáitól (manuális, orális és anális ingerlés)  a többség idegenkedne.  Sőt, úgy tűnik, hogy a kölcsönös, orális ingerlést sokan (kb. 40%) még a manuális ingerlésnél is inkább kedvelik.  A nemek között jelentősebb különbség csak az anális ingerlésnél mutatkozik, amit a nők egyharmada, a férfiaknak több mint fele fogad el.
A ritkább szexuális orientációval, konkrétan a homoszexualitással kapcsolatos attitüd a válaszolók mintegy felénél elfogadást mutat  (érdekes módon kicsit több nőnél, mint férfinél. (Jelentős különbség csak a vallásosak (40%) és a nem vallásosak (74%) között van, de ez érthető.)  Csak 8-14% tartja kórosnak, de elég sokan mégis sajnálják őket.  Vagyis a vizsgált minta igyekszik elfogadni ezt az orientációt. 
A meztelenség, a nudizmus és ezzel kapcsolatban a pornográfiával kapcsolatos attitüd szintén sajátos megosztottságot, bizonytalanságot és ambivalenciát mutat.  A válaszolók közel kétharmada  (ezen belül inkább a nők, mint a férfiak)  idegenkedik  minden meztelenség látványától, bár ugyanakkor sokan vonzónak tartják, csak éppen félnek tőle.  A pornográfiától  közel 40% idegenkedik, mert legtöbbször megalázza, tárgyként kezeli a nőket. Ugyanakkor a férfiak közel fele a szexuális kiváncsiság kielégítésére alkalmasnak tartja  (míg a nőknek alig negyede).  Viszont mindkét nem több mint egyharmada elfogadhatónak tartja, ha egészséges szexuális viselkedést mutat. Ez korszerű attitüdnek tűnik, bár nem világos, hogy ki, mit tart egészséges szexuális viselkedésnek.
A prostitúcióval kapcsolatos attitüdre jellemző, hogy a kérdezettek fele a szexuális szolgáltatók többségét segítségre szoruló áldozatoknak tartja.  Viszont 20-30 százalékuk nem ítéli el, mint egyszerű üzletkötést, amelyben mindkét fél jól jár.  Ezt kiegészíti (főleg a férfiak 40%-a szerint), hogy „a prostituált legyen önálló vállalkozó, aki adót fizet és társadalombiztosítást kap”. A kétféle attitüd csak látszólag ellentmondásos, hiszen alig 5-10%  kíván minden eszközzel küzdeni a prostitúció ellen; a túlnyomó többség helyzetük javítására törekszik, s ezt látka reális lehetőségnek. (Ami tulajdonképpen szociálisan kedvezőnek mondható.)
 Az  antikoncepcióval és művi abortusszal kapcsolatos attitüdök  két kérdés válaszaiból derültek ki.  A hormontablettás fogamzásgátlást mindkét nem kétharmada biztonságosnak tartja, s egyharmaduk igényel több információt és könnyebb hozzáférést.  Minden más válasz elhanyagolhatónak tűnik;  még a petting szerepét is kevesen ismerik fel (főleg a nők). Ebből világosan következnek a nevelési feladatok. De hasonló a helyzet a terhességmegszakítási  attitüddel, amelynek jellemzuője, hogy a válaszolók fele „a pár magánügyének”  tartja. De majdnem ugyanennyien azt is belátják, hogy megfelelő szexuális nevelés esetén alig kerülne sor rájuk. 
Problematikusabbnak tűnik a  párkapcsolat (ill. házasság) jellegével, zavaraival és jövőjével kapcsolatos attitüd.  Ez több kérdés válaszaiból derül ki.  A párkapcsolat jellegét illetően mindkét nemű válaszolók közel kétharmad része „egész életre szóló, kizárólagos” párkapcsolatot igényel.  Vagyis a hagyományos attitüd változatlanul dominál, annak ellenére, hogy  a gyakorlatban egyre kevesebb ilyen kapcsolatot láthatunk.  A fennmaradó egyharmad attitüdje viszont a szabad kapcsolat-létesítéseket preferálja.  S valószínűsíthető, hogy ez a továbbiakban erősödni fog.
A párkapcsolati elvárások attitüdjére mindkét nem túlnyomó többségénél a biztonság, megbecsülés, barátság és szolidaritás preferálása jellemző.  Emellett mintegy kétharmaduk  (ezen belül a férfiak jóval többen, mint a nők)  a rendszeres és kielégítő nemi életet is fontosnak tartják.  A gyermekvállalás és nevelés viszont csak alig egyharmaduk számára jelentős elvárás; s még kevesebbeké az önmegvalósítás elősegítése.  Ez utóbbiak a párkapcsolati elvárások problematikus részei.
Az elvárásokkal szorosan összefügg a harmónikus párkapcsolat alapfeltételeivel kapcsolatos attitüd.  Itt ugyan mindkét nem jó kétharmada a kölcsönösen reális igényeket jelölte meg, de még többen hangsúlyozták a kölcsönös szerelmet, ezt a hosszabb távon illuzórikus sztereotipiát.  A hasonló értékrendet és műveltségi szintet a válaszolók alig több, mint a fele tartja fontosnak;  az anyagi megalapozottságot csak egynegyedük.  Az érzelmi és szexuális kizárólagosságot viszont közel egyharmaduk. Vagyis sajátosan keverednek a konzervativ és liberális attitüdök. 
A párkapcsolati  problémák kezelésének attitüdjét is nagyjából ugyanez jellemzi.  A válaszolók mintegy fele ( s még inkább a 30 év felettiek)  a szaksegítség igénybe vételét preferálják; de a többiek a „felelősség-megállapítást”, a válást, vagy a megalkuvást tartják jó megoldásnak (a konstruktiv konfliktuskezelés helyett).
Mindezzel összhangban áll, hogy a válaszolók több, mint fele nem kételkedik a házasság jövőjében, sőt, azt szükséges intézménynek tartja.  (Ugyanez a vallásosak kétharmadára jellemző; ami mutatja, hogy kifejezetten konzervativ attitüd.)  Közel egyharmaduk ugyan elismeri a házasság válságát és új, a nemek egyenrangúságán alapuló tipusainak létrejöttét, de a korábbi attitüdök alapján ez inkább frázisnak tűnik.
A féltékenységgel és a szabad párkapcsolattal összefüggő attitüd  szintén tájékozatlanságról és a konzervativ szemlélet dominanciájáról tanúskodik.  A válaszolók közel fele  (főleg a 30 év alattiak)  a félrelépés gyanúja esetén jogosnak tartja a féltékenységet. A többiek jelentős része ugyanakkor elismeri, hogy beteges dolog, ami tönkreteszi a kapcsolatot, és sokan (egyötödük) vélik úgy, hogy a a féltékenység a szerelem velejárója.  A szabad, vagyis nyitott párkapcsolat jelentése a válaszolók egyik fele számára „nem világos”.  Egyharmaduk egyetért azzal, hogy az egyéni szabadság mértéke megegyezés kérdése;  de csak 10-15%-uk látja úgy, hogy a hűség nem azonos az érzelmi és szexuális kizárólagossággal, így a házastársak is szabad emberek maradhatnak.  Vagyis ez az attitüd is bizonytalan és felemás.
Végül pedig a nemek „szexuális alaptermészetét” és kulturáltságát, valamint az állítólagos „szexuális forradalmat” értékelő attitüdjével kapcsolatos kérdések válaszai mintegy keretbe helyezték az eddig kialakult képet.  A nemek hagyományos értelemben monogám vagy poligám beállítottságát a válaszolók kétharmada ítélte a körülményektől és neveléstől függőnek, vagyis nem „veleszületettnek”, mint a hagyományos szemléletűek jelentéktelen aránya.  Ez ugyanúgy kedvezőnek tűnik, mint a hazai szexuális kulturáltság megítélése. A válaszolók közel egyharmada ugyan nem tart bennünket elmaradottabbnak a nyugati országoktól, de közel fele elismeri a szexuális tájékozatlanság és előítéletek sokakat zavaró hatását, és azt, hogy ez csak korszerű szexuális neveléssel és terápiával orvosolható.  A „szexuális forradalommal” kapcsolatos attitüdök sokkal inkább megoszlanak: a válaszolók egyharmada sajnálja, hogy megtörtént és elítéli, züllesztő hatásúnak tartja. Ők azok, akik összetévesztik ezt a fogalmat a szexhullám szélsőségeivel.  Kicsit kevesebben vannak, akik nem hisznek megtörténtében, de igénylik, mint a nők társadalmi méretű egyenrangúsítását.  Még kevesebben úgy vélik, hogy erősödött a szexuáltabu.  Ez  indokolatlan általánosításnak tűnik. Mert, bár a konzervativok szexellenes attitüdje erős maradt, de ugyanakkor fokozatosan erősödik a liberális attitüd (amit főleg a tájékozatlanság fékez).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése