2013. július 13., szombat

Szilágyi kutatás 4. Az „ösztönösség” vagy tanulhatóság alap-attitüdje.

4. Az „ösztönösség”  vagy tanulhatóság  alap-attitüdje.  
 Ez azért „alap-attitüd”, mert  alapjában meghatározza a szexualitáshoz való viszonyunkat az, hogy biológiailag meghatározottnak,  vagy külső hatások, tehát tanulás révén  irányítottnak tartjuk-e a szexuális viselkedést.  Épp ezért ezt a szexuális műveltség alapkérdésének tekinthetjük.  Jellemző, hogy a válaszolók jó egynegyede  (a nők 27%-a és a férfiak 26%-a)  szerint a szexuális viselkedés „alapjában ösztönös, velünk születik, jön magától”.  De ugyanez a szemlélet nyilvánul meg azoknál, akik szerint  „csak azt kell megtanulni, hogy mit szabad és mit nem”.  Vagyis a tanulásnak alárendelt szerepet tulajdonítanak, bár ez már elmozdulást jelent a tanulás szerepének felismerése felé a nők 9%-ánál és a férfiak  14%-ánál.  A  válaszolók közel egyharmada  (a nők  31%-a és a férfiak 32%-a)  szerint ugyanis  „sokfélesége miatt ez a kérdés  nehezen dönthető el”. 
Itt nem világos, hogy mire gondolnak a „sokféleségen”,  Egyrészt talán a vélemények sokféleségére;  másrészt arra, hogy  egyes esetekben az ösztönösség, máskor pedig a tanult viselkedés dominál.  Azonban elfelejtik, hogy amit ösztönösnek gondolnak, az is tanult viselkedés  (csak épp nem tudatos).  A  szexológiailag megalapozott, korszerű  választ  („Az állatoknál ösztönös, de az embernél egyértelműen tanulandó”)  a nők  27%-a és a férfiak  34%-a választotta.  Ami elég jelentős különbség a nemek között, s ez arra utalhat, hogy a nők kissé konzervativabbak, mint a férfiak, legalábbis eme alap-attitüd terén.  Ugyanakkor figyelembe veendő, hogy ezt a választ főleg az idősebbek és a képzettebbek adták, mindkét nemnél.
Egy-két jellemző  válasz, saját tapasztalatok alapján:  Alapvetően ösztönös, illetve jó, ha hagyjuk, hogy az legyen. Azonban az aktuális partnerrel mindenképp van egy összetanulás + a szexuális viselkedés jó, ha gazdagodik (külső és belső ingerekre egyaránt), mindenképp van benne tanulás is.”  „Genetikailag kódolt viselkedésminta, de az empátiát, az egymásra figyelést igen is tanulni kell.”  
„ Amikor elvesztettem a szüzességemet, a partnerem erre csak utólag jött rá, mert nem voltam nagyon ügyetlen. Pedig nem voltak segéd irodalmak akkor nekem. Ebből gondolom, hogy elég ösztönös, de érdemes róla olvasni és tanulni is. Én is ezt tettem.”

A  szexuális viselkedés tanulhatóságának témájához tartozik az a kérdés is:  hogyan lehet ezt megtanulni?   Az ezzel kapcsolatos attitüd  a szexuális kultúrával kapcsolatos igényszintről   tájékoztat.  Ami természetesen szorosan összefügg az ösztönösség vagy tanulhatóság alap-attitüdjével.  Az öt, előre megadott válaszlehetőség közül  az elsőt  („Épp az a probléma, hogy sem a szülők, sem az iskola nem tanítja”)  a nők 22%-a és a férfiak 29%-a választotta, vagyis nagyjából a minta negyede.  A különbség arra utal, hogy a férfiak valamivel jobban hiányolják és jobban igényelnék a szexualitással kapcsolatos információkat.  Ennek némileg ellentmond  az a válasz, amit a nők 9%-a és a férfiak 15%-a adott:  „Ezzel nem kell sokat törődni, mindenki megtudja valahonnan”.  Az ilyen válasz ugyan nem tagadja a tanulás lehetőségét, de teljesen a véletlenre, az esetleges és ellenőrizetlen hatásokra bízná.  A  válaszolók jó egytizede tehát nem ismerte fel az intézményes oktatás és tanulás jelentőségét.   Azt viszont már többen (a nők 17%-a és a férfiak 30%-a)  felismerték, hogy  „mostanában főleg a pornográfiából tanulják a szexet a fiatalok”. Itt is meglepő, hogy majdnem kétszer annyi férfi ismerte ezt fel. A  válaszból, sajnos, nem derül ki, hogy jóváhagyják, elfogadják, vagy elutasítják ezt a helyzetet. Mindenesetre elég kevesen (a nők 13%-a és a férfiak 17%-a)  jelölte meg azt a választ, hogy „nyugati példák nyomán az iskolákat kellene erre kötelezni”. Ennek az attitüdnek a mellőzésében a hiányosan ismert „nyugati példák”  és az iskolák működésével szembeni bizalmatlanság is tükrözőzhet. Viszont lényegesen több nő (53%-uk, szemben a férfiak  43%-ával) értett egyet azzal, hogy  „szexuális tanácsadásokat kellene szervezni, szakemberekkel, tanfolyamokkal”.  Az a tény, hogy a válaszolók több mint egyharmada  (36%-a)  mellőzte ezt az attitüdöt, nyilvánvalóan összefügg a szexuális viselkedés ösztönelméletének elterjedtségével
 Saját, egyéni tapasztalatuk alapján  a válaszolók kb. 20%-a tett megjegyzést,  például ilyeneket:   
„…a pár együtt tanulja meg, de az internet is segíthet ebben.”    
 „Szerintem sok embernek lenne szüksége tanácsadásra, meg jó szakemberek segítésére. de a mi társadalmunk még nem érett meg erre.”      
 „A pornó a legrosszabb. Alapvető, a nemi szervek izgalmi állapotáról lehet belőle tapasztalatokat szerezni, de az igazi, kellemes, változatos, türelmes, odaadó szexualitás  ezekben a filmekben nem fedezhető fel.”       
 „Alapvetően ösztönösnek tartom, de rendkívül fontos emellett, hogy a partnerek tanuljanak egymástól, egymásért. Ehhez persze sok-sok prüdériát le kellene vetkőzni az embereknek.”     
 „Tantárgyként kellene oktatni az iskolákban.”      Fel kell oldani a tévhiteket, stb.   Az iskola erre nem megfelelő, mert a tanárok nincsenek felkészülve a kérdésekre, és nem kellően nyitottak.” 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése