2013. július 13., szombat

Szilágyi kutatás 13. A nemek szexuális beállítottságát, kultúráját és az ún. „szexuális forradalmat”


13.  A nemek szexuális beállítottságát, kultúráját és az ún. „szexuális forradalmat”  értékelő  attitüd.  
 Ezeket három kérdés szondázta. 
a)   Az egyik: annak a sztereotipiának az elfogadására kérdez rá, amely szerint a nők kizárólagosságra, a férfiak viszont változatos kapcsolatokra  törekszenek.   Bár ennek megerősítését feltételeztem, a négy válaszlehetőség közül a legtöbben mégis azt jelölték meg, hogy  „ez a körülményektől és neveléstől függően egyénenként különböző”,  éspedig a nők 68%-a és a férfiak 60%-a szerint. (Az idősebbeknél 70% fölötti arány is előfordult.)  Azt viszont a férfiak 10%-kal nagyobb arányban (33%-ban) vallják, mint a nők (23%), hogy
”Nem igaz, mert a legtöbb nő is szereti a változatosságot, s ugyanúgy joga is van hozzá”.  Ez mind jogi, mind szexuálpszichológiai szempontból igaznak tűnik, de ugyanakkor az is közismert (lehetne), hogy egy patriarchális társadalomban a nők erősebb biztonságigényük és hátrányos helyzetük folytán preferálják a kizárólagos kapcsolatot.  Mindenesetre elég jelentéktelen kisebbség vallja azt, hogy „egyetértek, magam is ezt tapasztalom, a női és férfi természet ugyanis különböző”  (a nők 12%-a és a férfiak 16%-a szerint).  Vagyis egy patriarchális mítoszt már csak ennyien fogadnak el;  s ez szociálisan kedvezőnek mondható.  Látszólag ellentéte, bár inkább kiegészítője ennek, hogy a nők 15%-a és a férfiak 21%-a szerint  „azért nem igaz, mert sok férfi is partnere kizárólagos birtoklására törekszik”.  Ez ugyanis elég kétértelmű attitüd, amit lehet „férfi-hűségként” vagy a férfiak által elvárt hűségként értelmezni, de jelentheti azt is, hogy a partnerek kölcsönösen egymás birtoklására törekszenek, ami vetélkedő féltékenységhez, s ezzel a kapcsolat megrontásához vezet.  

A saját tapasztalatra hivatkozások ezt többek közt így színezik:
„Valóban több nő törekszik kizárólagosságra és több férfi változatosságra (ami az őstermészetből adódik).”    
 „Széles körű tapasztalatom szerint minden férjes nő is előbb utóbb félrelép. Néha a "megközelíthetetlen" nők is megadják magukat végül.  Talán más a ritmusuk.”     
 „A nők az évszázadok alatt beléjük nevelt példát követik, ami megspékelve a birtoklási vággyal kizárólagos kapcsolatra törekvést eredményez. De az alap-ösztön a nőknél is a változatosság.”

b) A másik kérdés: „Milyennek ítéli a felnőtt férfiak és nők szexuális kultúráját hazánkban?”  A hat válaszlehetőség közül csak a nők 12%-a és a férfiak 9%-a számára tűnt úgy, hogy
 „nálunk a nők szexuálisan kulturáltabbak, mint a férfiak” (bár a legfiatalabbak 15%-a szerint van így).  Viszont alig néhány százalék  (a nők 2,5%-a és a férfiak 4%-a)  értett egyet azzal, hogy 
„a férfiak helyzetük és igényeik folytán nagyobb szexuális műveltségre tettek szert”.  (Ez a párkapcsolatban élők szerint is csak 6%.)  A nők egynegyede (25%)  és a férfiak egyharmada (34%) szerint:
 „Sajnos, nálunk  a szexuális viselkedés színvonala mindkét nemnél nagyon alacsony”
Ám hasonló arányban (a nők és férfiak egyaránt 28%-a)  gondolták úgy, hogy „aligha maradunk el ezen a téren a nyugati országoktól”.  Nem feltétlenül ellentétes ezzel, hogy mindkét nemnek közel fele  (a nők 45%-a és a férfiak  49%-a)  szerint „sokan küzdenek szexuális zavarokkal a tudatlanságuk és előítéleteik miatt”.   Végül pedig majdnem ugyanennyiük  (a nők 42%-a és a férfiak 43%-a)  szerint 
„a bajok oka, hogy nincs korszerű szexuális nevelés, tanácsadás és gyógykezelés”. Nem meglepő, hogy mindkét utóbbi válasszal a vallásosak kevésbé értettek egyet  (38-39%), mint a nem vallásosak (de ők is csak 50% körül)
.
A saját tapasztalatra hivatkozó megjegyzések választéka itt is gazdag. Pl.:
 „A férfiak csak akkor kulturáltak szexuálisan, ha van egy megfelelő nő aki megtanítja őket, milyen a valódi szeretkezés.”       
 „Az emberek szexuális kultúráját a gyerekes infantilizmus jellemzi.”    
 „Mivel nő vagyok, csak a férfi partnereimről tudok nyilatkozni.  Volt, aki 26 évesen nem tudta mi az a clitoris és a női havibaj.  És sokaknak nagyon szegényes a szexuális kultúrájuk.”    
 „ A barátaimból kiindulva jónak mondhatom, bár találkoztam problémás esetekkel.”     
 „A segítségre szorulók is csak korlátozott mértékben juthatnak hozzá tanácsadáshoz (kevés helyen van, anyagilag nem elérhető sokak számára).”    „Többet kellene beszélni róla. És nemcsak beszélni, hanem valamilyen módon tanítani".

b)   Az attitüd-csoporthoz tartozó, harmadik kérdés:
 „Mi a véleménye az úgynevezett szexuális forradalomról?”  Itt két válaszfajta dominált.  Legtöbben  (a nők 33,5%-a és a férfiak 30%-a)  úgy vélekedtek, hogy „Sajnos, megtörtént, ezért lazultak az erkölcsi normák, sokan félrelépnek”:  Valamivel kevesebben  (a nők 29%-a és a férfiak 21%%-a)  gondolják azt, hogy „a nők társadalmi méretű egyenrangúsítása jelentene forradalmi változást”.  Még kevesebben  (a nők 18,5%-a és a férfiak 21%-a) gondolják azt, hogy „állítólag már lezajlott, amit nem hiszek, mert nem érzek változást”.  Végül pedig  csak a nök 8%-a, viszont  a férfiak 20%  ítéli úgy, hogy „ma inkább „antiszexuális forradalom” van, erősödött a szexuáltabu”.  Ez elég jelentős és jellemző különbség a nemek  attitüdjei között, s magyarázatra szorul. 
Mindebből az is nyilvánvaló, hogy a válaszolók többsége nem nagyon ismeri és érti a szexuális forradalom fogalmát. Egyrészt tévednek azok, akik azt hiszik, hogy már megtörtént, mert csak azokra a sajtóhírekre alapoznak, amelyek ezt, mint (az 1960-70-es években) megtörtént jelenséget emlegetik, s nem ismerik azokat a megalapozott elemzéseket, amelyek kimutatják e hiedelem eredetét  (fogamzásgátló tabletták megjelenésének és a pornoipar fellendülésének liberalizáló hatása stb.), s azt, hogy  ezek a felszínes és átmeneti változások alig módosították a nemek viszonyát és a társadalom patriarchális jellegét.  Az a tény, hogy többen „lépnek félre”, még nem szexuális forradalom; mint ahogy egy konzervativ hullám sem jelent „antiszexuális forradalmat” (inkább a forradalom fogalmának devalválását).  Viszonylag kevesen ismerték fel, hogy csak a nők társadalmi méretű egyenrangúsítása jelentene forradalmi változást.  Kérdés azonban, hogy az így válaszolók fölmérték-e az egyenrangúsításból eredő követelményeket.

Az egyéni tapasztalatra hivatkozások is a bizonytalanságot szemléltetik. Példák:
„Meg is történt, meg nem is...olyan mint a feminizmus (férfiasított nőiség). Azt hiszem, nem igazán tudom, milyen forradalomnak kellene jönnie.”       „Szintén a pszichés degenerálás eszköze, és arra szolgál(t), hogy a népet könnyebben lehessen az orránál fogva vezetni,”      
 „Szerintem nagyon jó dolog volt, úgy gondolom, ma sokkal egészségesebb, egyenrangúbb a párkapcsolat, mint a szexuális forradalom előtt.”      
 „… nem tudom, lehet, hogy régen rosszabb volt, mert szorongtak, és még inkább tabu volt, de ami most van, az sehogy sem jó.”      
 „Ilyen dolgokról még nem gondolkodtam. Több információra lenne szükségem.”     
 „Számomra annyit jelent, hogy nyíltabban beszélhetünk arról, amit eddig titokban, de mindig is megtett az emberiség.”   
 „A szexualitás elvesztette a jelentőségét, a titokzatosságát, a "beavatás"-jellegét. Szinte kötelező átélni tizenévesen, különben "lúzer"-ként kezelik a kortársak azt, aki nem próbálja ki.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése